SCHACKCENTRALEN.COM | IM-PELARO 2004 | SCHACKNYTT.COM
(440) Gagarin,V (2422) - Cioara,A (2383) [A70]
Spiltan & Pelaro 2004 (5), 16.06.2004
[Ziegler,Ari]

1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sc3 c5 4.d5 exd5 5.cxd5 d6 6.e4 g6 7.h3 Lg7 8.Sf3 0-0 9.Ld3 a6 [ 9...Te8 är kanske något mer exakt, om inte annat för att man undviker Lf4-varianten som i partiet.] 10.0-0 Te8 11.Te1 Sbd7 12.Lf4 Dc7

[ 12...De7 är något bättre. Nu står vit bättre. Viktor Gavrikov gjorde samma misstag mot Johan Hultin i Excelsior Cup 2004.] 13.Dd2 [ 13.Tc1 Kan man också tänka sig.] 13...Sh5 14.Le3 [ Ofta backar man till h2 i denna variant, men vits har en liten men odiskutabel öppningsfördel, vilket ger honom utrymme att låta den egna smaken avgöra. 14.Lh2 ] 14...Se5 15.Sxe5 Txe5 16.f4 Det är völdigt svårt för vit att kalra sig utan detta drag om han vill vinna i Benoni. 16...Te8 17.Tad1

Gagarin som vann för tre år sedan vill ha allt under kontroll. Han spelar därför in tornet á la Botvinnik, men hans lite slöa spel har gett svart chansen till utjämning. Men schack är ju ett praktiskt spel, och vi kommer att se värdet av Gagarins enkla spel lite längre fram. 17...Ld7 [ 17...b5! är lika.] 18.Le2 Sg3 19.Lf3 Vit offrar bonde. Men om man har spelat Benoni ett tag så tittar man inte på sådana bönder. Det brukar alltid sluta med matt på g7. 19...f5 svart spelar provokativt och nu bryter helvetet löst i centrum. [ 19...h5 var säkrare.] 20.e5 dxe5 21.d6 Db6 22.Ld5+ Kh8 23.Df2!

Ett härligt exempel på dubbelangrepp. Tänk att man aldrig skall lära sig läxan: Håll alltid alla pjäser garderade. 23...Sh5 24.Lxc5 Da5 25.fxe5 Tack för kaffet! 25...Txe5 26.Txe5 Lxe5 27.Ld4 Lg7 28.Lxg7+ Sxg7 29.Dd4

Centralisering! 29...Te8 [ Att hålla fast vid amterialet går ej på grund av: 29...Tb8 30.Te1 b5 31.Te7] 30.Lxb7 Te6 31.Kh1 Helt onödigt, men ändå mästarens kännetecken. 31...h5 32.Ld5 Te8 [ 32...Txd6 33.Df4! följt av Dh6.] 33.Lf7 Tb8 34.Df4 1-0